Zobacz więcej na Facebooku

Rodzicu, Babciu, Dziadku, Pedagogu przedszkolny/Szkolny, Nauczycielu, Terapeuto, Lekarzu! Jaki kontekst zachowań jedzeniowych tworzysz dla Twojego dziecka z trudnościami w jedzeniu?

Retraumatyzacja w pracy z dzieckiem

Pokonywanie trudności jedzeniowych wymaga czasu i współpracy często wielu specjalistów. Ale jeśli jesteś rodzicem, dziadkiem, ciocią, rodzeństwem, pedagogiem szkolnym lub przedszkolnym, lekarzem, terapeutą, każdą swoją reakcją tworzysz kontekst dla zachowań dziecka z trudnościami w jedzeniu. Czy będzie on pełen niezrozumienia, ocen, rozczarowania, podejrzliwości (Co Ci tam w głowie siedzi? albo „Ty to jesteś małym cwaniaczkiem…”)? Czy może będzie pełen zrozumienia, wyjaśnień, poczucia, że zachowanie dziecka choć trudne na ten moment ma sens?

KONTEKST jest bardzo ważny. Podam prosty przykład.

Wyobraź sobie, że boli Cię stopa. Mówisz o tym bliskim. Coraz częściej marudzisz. Zaczynasz unikać chodzenia, bo boli.

Twoi bliscy czekają, aż Ci przejdzie, ale w końcu umęczeni Twoim narzekaniem na ból stopy i wymigiwaniem się od chodzenia zabierają Cię do różnych specjalistów, którzy Cię oglądają i stwierdzają, że nie ma powodów do marudzenia. Prześwietlenie ok, żadnych złamań, otarć ani siniaków. Bliscy patrzą na Ciebie spode łba, że leniwy jesteś i cały ten cyrk jest po to, żeby nie chodzić. Że potrzebujesz uwagi i stąd ‘akcja ze stopą’, albo, że to Twoja psychika, co w ustach wielu oznacza, że jesteś nie do końca ‘ten teges’🤦‍♀️.

W tym kontekście czujesz się jak oszust, manipulant, ‘kula u nogi’ dla bliskich. Kompletnie nierozumiany i osamotniony. Zaczynasz powoli wątpić, czy faktycznie nie przesadzasz….choć stopa boli.

Nagle okazuje się, że ktoś zauważa w Twoim bucie ostry kamyk, lub zbyt mały rozmiar lub wszystko naraz. Nie oszukiwałeś. Nie byłeś nienormalny, zaburzony ani leniwy. Twoje zachowanie miało sens i było słuszne.

Problem nadal istnieje (zbyt małe obuwie lub kamyk w bucie) ale Ty nie obwiniasz siebie, nie rezygnujesz z chodzenia, ale zabierasz się za poradzenie sobie z wyzwaniem. I masz wokół siebie ludzi, którzy rozumieją, że Twoje reakcje miały sens i są gotowi Cię wspierać.

Kontekst robi robotę 💪💪

Rodzicu, Babciu, Dziadku, Pedagogu przedszkolny/Szkolny, Nauczycielu, Terapeuto, Lekarzu!

Czy zachowanie dziecka z trudnościami w jedzeniu, z którym masz kontakt ma dla Ciebie sens? Jeśli nie, trudno będzie Ci dla niego tworzyć kontekst pełen zrozumienia i akceptacji. Jeśli chcesz to zmienić – daj znać. Chętnie pomogę Ci zrozumieć Twoje dziecko, żebyś Ty pomógł dziecku zobaczyć zachowanie w odpowiednim kontekście.

#kontekstWjedzeniu #STOPtreningom #WsparcieNIEtrening #wybiórczośćpokarmowa #neofobiażywieniowa #ARFID #PFD #selektywnejedzenie #niejadek #traumaWjedzeniu #świadomaTraumy

Autorka Bloga

Małgorzata Tchurz

Na co dzień wspieram rodziców dzieci z trudnościami w jedzeniu. Na moją pracę ogromny wpływ mają moje osobiste doświadczenia z jedzeniem, a także doświadczenia, o których mnogość i różnorodność dbają codziennie moje dwie córki. Osobiste doświadczenia i rodzicielstwo pomagają mi pamiętać o najważniejszych dla mnie wartościach: autentyczności, pokorze, uważności na siebie i innych, akceptacji. Jestem entuzjastką rodzicielstwa bliskości, komunikacji opartej na szacunku i miłości.

W swojej pracy staram się łączyć wiedzę i umiejętności dotyczące pracy z ciałem, umysłem i zachowaniami. Kompetencje zawodowe zdobyłam jako trener metod opartych na relacjach (Growth trough Play System Mentor Certification), trener umiejętności psychospołecznych (Szkoła Treningu i Warsztatu Psychologicznego INTRA), terapeuta metod neurorozwojowych (certyfikowany terapeuta INPP), pedagog, licznych szkoleniach, warsztatach i konferencjach. Fascynuję się także i szkolę w metodzie Internal Family System, która pomaga przywrócić wewnętrzną harmonię i równowagę. Regularnie korzystam z sesji superwizyjnych i rozwojowych.

Jestem autorem kompleksowego programu wsparcia rodzin z trudnościami w jedzeniu KREBS®, właścicielem ośrodka Neuromind oraz Terapeutycznego Punktu Przedszkolnego dla dzieci z autyzmem.

Zobacz pozostałe artykuły

+48 88 30 30 007
sekretariat@neuromind.pl

Realizacja i nadzór: Sprawny.HR

KREBS® | Copyright 2024 | All rights reserved