Jako rodzice, opiekunowie, nauczyciele, terapeuci towarzyszymy dziecku podczas różnych doświadczeń, gdy wykonuje zadania itp.
Często czujemy potrzebę motywowania dziecka (szczególnie, gdy ma różne trudności) do działania i robimy to kierując uwagę na to, co na zewnątrz (“Uda Ci się!”, “Jak zrobisz, będziesz mógł”, itd.)
Taka strategia może jednak nie trafiać w potrzeby dziecka.
Dzieci z różnymi wyzwaniami często nie mają zbudowanej samoświadomości, nie czują dobrze siebie, swoich odczuć, emocji, potrzeb, nie potrafią więc nimi zarządzać. Słabo czują swoje granice…i siebie. To oczywiści utrudnia budowanie poczucie bezpieczeństwa kluczowe dla rozwoju dziecka.
Dlatego tak ważne jest, gdy opiekun/terapeuta/nauczyciel przy różnych okazjach potrafi tworzyć narrację kierującą uwagę dziecka do wewnątrz.
To prosty krok, który ułatwia dziecku wydeptywanie drogi do poczucia bezpieczeństwa, zarządzania sobą, regulowania siebie itp.
Jestem ciekawa, czy widzicie to podobnie? A może tworzenie takiej narracji jest dla Was trudne? Jestem bardzo ciekawa Waszych komentarzy!
Dajcie znać na FB
Autorka Bloga
Małgorzata Tchurz
Na co dzień wspieram rodziców dzieci z trudnościami w jedzeniu. Na moją pracę ogromny wpływ mają moje osobiste doświadczenia z jedzeniem, a także doświadczenia, o których mnogość i różnorodność dbają codziennie moje dwie córki. Osobiste doświadczenia i rodzicielstwo pomagają mi pamiętać o najważniejszych dla mnie wartościach: autentyczności, pokorze, uważności na siebie i innych, akceptacji. Jestem entuzjastką rodzicielstwa bliskości, komunikacji opartej na szacunku i miłości.
W swojej pracy staram się łączyć wiedzę i umiejętności dotyczące pracy z ciałem, umysłem i zachowaniami. Kompetencje zawodowe zdobyłam jako trener metod opartych na relacjach (Growth trough Play System Mentor Certification), trener umiejętności psychospołecznych (Szkoła Treningu i Warsztatu Psychologicznego INTRA), terapeuta metod neurorozwojowych (certyfikowany terapeuta INPP), pedagog, licznych szkoleniach, warsztatach i konferencjach. Fascynuję się także i szkolę w metodzie Internal Family System, która pomaga przywrócić wewnętrzną harmonię i równowagę. Regularnie korzystam z sesji superwizyjnych i rozwojowych.
Jestem autorem kompleksowego programu wsparcia rodzin z trudnościami w jedzeniu KREBS®, właścicielem ośrodka Neuromind oraz Terapeutycznego Punktu Przedszkolnego dla dzieci z autyzmem.
Zobacz pozostałe artykuły
Bez tego tzw. „terapia karmienia” może być co najmniej nieskuteczna, a nawet niebezpieczna
Na relacje z jedzeniem ma wpływ rozwój tożsamości dziecka i rodzaj przywiązania jakie tworzy się miedzy dzieckiem a...
Trudności w jedzeniu, a bezpieczna więź
WIĘŹ z rodzicem dla dziecka jest jak powietrze, picie i JEDZENIE….Dziecko nie przeżyje bez jedzenia. Ale dziecko nie...
Trudności w jedzeniu, a bezpieczna relacja
Trudności z jedzeniem mogą zaburzać bezpieczną relację dziecko-opiekun. Z drugiej strony, utrudnienia w bezpiecznej...
Realizacja i nadzór: Sprawny.HR